Κόρη
Μαρμάρινο άγαλμα Κόρης, γνωστή ως «Χιώτισσα».
Από την Ακρόπολη των Αθηνών. Γύρω στο 510 π.Χ. Μουσείο Ακρόπολης Ακρ. 675.
© ΥΠΠΟΑ/Μουσείο Ακρόπολης. Φωτογραφία: Σωκράτης Μαυρομμάτης.
Μικρό μαρμάρινο άγαλμα κόρης της Αρχαϊκής Περιόδου.
Το μικρό άγαλμα απεικονίζει μια νεαρή κόρη που μας κοιτά καταπρόσωπο. Η μορφή της μοιάζει να κλείνει μέσα της όλη την δροσιά της νιότης.
Τα γαλήνια χαρακτηριστικά και το γλυκό της μειδίαμα, το λεπτοκαμωμένο κορμί, ο πλούσιος στολισμός μαζί με το περίτεχνο χτένισμα και την εκλεπτυσμένη ένδυση, υποδηλώνουν χάρη και αγνότητα.
Στην εικόνα των νεαρών κορών αποτυπώνεται ανεξίτηλα στο χρόνο το θηλυκό πρότυπο της καλοκαγαθίας.
Χάλκινο αγαλμάτιο Κούρου της Αρχαϊκής Περιόδου.
Η πολύ καλή απόδοση των αναλογιών, το πλάσιμο του σώματος και η ζωντάνια στην έκφραση του προσώπου, αποδίδουν με τον καλύτερο τρόπο την αξία και το ήθος του όμορφου νέου.
Από το Ηραίο της Σάμου. Γύρω στο 570 π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Βαθέος Σάμου Α.01256.
© ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Σάμου – Ικαρίας/ΟΔΑΠ. Φωτογραφία: Φωτογραφικό
Αρχείο ΕΦΑ Σάμου – Ικαρίας.
ΨΑΞΕ ΚΑΙ ΜΑΘΕ
• Για τις Κόρες και τους Κούρους της Αρχαϊκής Περιόδου
• Ποιο το πλέον χαρακτηριστικό στις μορφές των αγαλμάτων αυτού του τύπου.
• Για το «αρχαϊκό μειδίαμα» στην τέχνη.
• Την ετυμολογία της λέξης «καλοκαγαθία».
• Σε ποια πόλης – κράτος της αρχαίας Ελλάδας τα κορίτσια γυμνάζονταν μαζί με τα αγόρια;
• Ποια ηλικία είχαν οι Κούροι;
ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ
• Βλέπετε ομοιότητα στις μορφές με τους Κούρους ως προς την κίνηση, το χτένισμα ή την έκφραση του προσώπου; Αν ναι, ποιες είναι αυτές;
• Υπάρχει ομοιότητα στη σωματοδομή των γυναικείων και αντρικών μορφών;
• Η γυμνότητα για τους αρχαίους ήταν ένδειξη ανώτερου πολιτισμού. Συζητήστε το στη τάξη.