Η Χορεύτρια
Μαρμάρινη ορχούμενη Λάκαινα του Καλλιμάχου. Η νεαρή κοπέλα είναι ντυμένη με σχιστό λακωνικό πέπλο και απόπτυγμα στο πάνω μέρος του σώματός της. Στην κορυφή της κεφαλής υπάρχει μία οπή για την υποδοχή καλαθίσκου. Το πρωτότυπο αυτό έργο πιθανόν έστεκε αρχικά στην Ακρόπολη των Αθηνών.
Από την έπαυλη του Ηρώδη Αττικού στην Εύα/Λουκού Κυνουρίας. 420 – 415 π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Άστρους 356α.
© ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Αρκαδίας/ΟΔΑΠ. Φωτογραφία: Ειρήνη Μίαρη.
Μαρμάρινο γλυπτό της Κλασικής Περιόδου που αναπαριστά μια νεαρή χορεύτρια.
Στα χαρακτηριστικά του προσώπου της νεαρής κοπέλας, της ορχούμενης Λάκαινας, αποτυπώνεται η ευγένεια και η χάρη. Σε συνδυασμό με την πλαστικότητα στην κίνηση του σώματος και των ενδυμάτων της, ο γλύπτης πετυχαίνει να εκφράσει τη χαρά της ζωής και την γιορτή των αισθήσεων.
Ο καλλιτέχνης αποδίδει το γυναικείο κορμί, επιλέγοντας να δείξει με τρόπο αισθησιακό τις καμπύλες της, αποκαλύπτοντας γυμνά σημεία του σώματός της.
Μικρό χάλκινο ειδώλιο της Αρχαϊκής περιόδου που αναπαριστά μία Κόρη να κρατάει ένα πτηνό στο δεξί χέρι
Στο αγαλματίδιο αυτό, η μορφή της Κόρης στέκεται και μας κοιτά κατά πρόσωπο, με τρόπο κάπως άκαμπτο. Παρατηρούμε την ενδυμασία της, όπου ο χιτώνας και το ιμάτιο ακολουθούν το σχήμα του σώματος, χωρίς κυματισμούς και έντονες πτυχώσεις, καλύπτοντας εξ ολοκλήρου το σώμα της. Με μια ελεγχόμενη κίνηση του αριστερού χεριού, ανασηκώνει ελαφρά το ιμάτιό της. Μέχρι και τα υποδήματά της είναι αυστηρά και κλειστά έως πάνω από τους αστραγάλους.
Μπορούμε να δούμε σε αυτήν μια αυστηρή και κάπως αποστασιοποιημένη νεαρή γυναίκα.
Από το λόφο του Ψαμμιδομουρίου, ΝΑ του Ασκληπιείου του Λέντα. Ύστερης Αρχαϊκής περιόδου. Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηρακλείου, ανασκαφικοί αριθμοί Χ1-2.
© ΥΠΠΟΑ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηρακλείου/ΟΔΑΠ. Φωτογραφία: Ιωάννης Παπαδάκης-Πλουμίδης.
ΨΑΞΕ & ΜΑΘΕ
• Με ποιον τρόπο αποτυπώνει ο καλλιτέχνης την απελευθέρωση του γυναικείου σώματος στο γλυπτό της Λάκαινας;
• Το διαχρονικό ενδιαφέρον των καλλιτεχνών για το σώμα και την κίνηση έχει αποτυπωθεί σε σειρά έργων και με διαφορετικά μέσα. Οι φωτογραφίες της Nelly’s, τραβηγμένες το 1930, είναι μια σύνδεση με το αρχαίο Κάλλος. Δες τις ομοιότητες με την ορχούμενη Λάκαινα.
ΞΕΡΕΙΣ ΟΤΙ
• Η Αρχαϊκή Περίοδος εκφράζεται με αυστηρές μορφές και σύμβολα, η Κλασική Περίοδος με το ήθος των μορφών και η Ελληνιστική Περίοδος με το πάθος.
ΣΚΕΨΟΥ
• Γιατί μπορεί να είναι τόσο απελευθερωμένη η μορφή της Λάκαινας;
• Γιατί μπορεί να είναι τόσο άκαμπτη η μορφή της Αρχαϊκής Κόρης;
• Τι συμβολίζει ο χορός και τι αποδίδεται μέσα από αυτόν;
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕ
• Παρατηρήστε πώς η μορφή της χορεύτριας αποτελεί το σύμβολο της έκφρασης του απελευθερωμένου θηλυκού σώματος. Από ποια στοιχεία του γλυπτού προκύπτει αυτό;
• Την διαφορά που έχουν οι δύο γυναικείες μορφές, ως προς την αναπαράσταση του σώματος, την έκφραση του προσώπου και τα ρούχα τους. Καταγράψτε τις αντιθέσεις.